Ruský pokus o vývoj herních konzolí přinesl nečekané výsledky
V březnu 2024 ruský prezident Vladimir Putin zdůraznil význam soběstačnosti v oblasti herních technologií a nařídil vládě, aby vyvinula domácí herní konzole, operační systémy a cloudové herní služby.
Tento krok byl reakcí na mezinárodní sankce a jeho cílem bylo snížit závislost na zahraničních technologiích a podpořit nezávislé inovace. V současné době probíhají dva odlišné projekty: jeden představuje stacionární konzoli poháněnou procesorem Elbrus a druhý se zaměřuje na cloudovou herní platformu telekomunikační společnosti MTS.
Stacionární konzole čelí hardwarovým omezením
Jeden z projektů využívá čip Elbrus, který vyrobilo Moskevské technické centrum SPARC (MCST). Tento čip s konstrukcí VLIW (Very Long Instruction Word) byl určen pro klíčová použití, jako je obrana a další bezpečné oblasti. Jeho rychlost a výkon však nedosahují úrovně moderních čipů špičkových značek, jako jsou Intel, AMD a ARM. Proto se nehodí pro soupeření s herními konzolemi, jako je PS5 od Sony nebo Xbox od Microsoftu.
Problémem je, že operační systém konzole ještě nebyl dokončen. Uvažuje se o systémech Aurora a Alt Linux, ale zatím nebylo rozhodnuto. Ruská vláda tyto nedostatky přiznává a souhlasí s tím, že se konzole nemůže rovnat konkurentům. Anton Gorelkin, zástupce vedoucího panelu Státní dumy pro informační politiku, uvedl, že k tomu, aby konzole fungovala, bude zapotřebí nových nápadů. Zatím se zdá, že je nejlepší pro staré, jednoduché hry a pro podporu her ruské výroby.
Na plánu cloudových her je třeba ještě zapracovat
Druhý projekt, který vede společnost MTS, je založen na nastavení cloudového hraní Fog Play. To spouští špičkové hry na silných serverech datových center a umožňuje uživatelům hrát na méně pokročilém zařízení. I když je cloudové hraní dobrý nápad, ruská verze je daleko za globálními službami.
Oba projekty ukazují, jak těžké je pro Rusko dosáhnout technologické soběstačnosti v herním průmyslu. Navzdory odhodlání vlády projekty stále vykazují velké mezery v oblasti čipů a softwaru. Prozatím mohou tyto konzole najít specifické využití, ale zdaleka nepředstavují skutečnou konkurenci pro zavedené světové giganty, jako jsou Sony a Microsoft.
Autor: Lukáš Drahozal
Zavedení západní výrobci ty své hračky vyvíjejí desítky let a Rusko má vlastní vývoj jen několik let.
Není se co divit, že nemá hned to nejmodernější.
Mě z toho ale vychází díky tomu nepoměru let, že Rusko vyvíjí rychleji.
To co má Rusko za čtyři roky, zápd vyvíjel dvacet let.