Rusko se snaží spustit vlastní „Wikipedii“. Moc se mu to nedaří, web je opět nefunkční

Rusko
Autor: StartupStockPhotos / Zdroj: Pixabay

Několik bývalých redaktorů Wikipedie založilo v Rusku obdobu této webové stránky s názvem Runiversialis (nebo „Runi“), oznámil poslanec Státní dumy Anton Gorelkin na svém kanálu sociální sítě Telegram. Několik hodin poté byla služba neočekávaně vypnuta.

„Encyklopedie je umístěna na ruských serverech a deklaruje respektování požadavků ruské legislativy a našich tradičních hodnot. To znamená, že jakékoliv pokusy o levicově liberální a západocentrické zaměření článků budou potlačeny,“ uvedl Gorelkin k zásadám „nové“ ruské Wikipedie. Rusko stále častěji vytváří vlastní informační weby a aplikace.

Náměstek vysvětlil, že Runiversalis v současné době převádí obsah ruskojazyčné Wikipedie k sobě a čistí ji od „propagandy a škodlivého obsahu“.

Stránky jsou v současné době nedostupné, takže není možné posoudit kvalitu prezentovaných informací. Nicméně podle Meduzy Runiversalis nenajdeme žádný článek o válce na Ukrajině, přičemž slovní spojení „válka na Ukrajině“ se neobjevuje v žádném z článků encyklopedie. Na webu je článek s názvem „Ruská speciální vojenská operace na Ukrajině“, který se o postoji ukrajinských úřadů nezmiňuje.


Nenechte si ujít:


RuUniversalis byla oznámena 18. srpna, přičemž autoři zveřejnili manifest na kanálu encyklopedie na Telegramu.

„RuUniversalis založili bývalí přispěvatelé Wikipedie v Rusku a Runi se nadále opírá o podklady a články [Wikipedie], neboť tvůrci RuUniversalis považují obsah ruské Wikipedie za majetek celého Runetu, a nikoli za výhradní doménu soukromé americké nadace [Wikimedia]. Stránky encyklopedie Runiversalis, jejíž servery se nacházejí v Rusku, jsou upravovány v souladu s požadavky ruské legislativy. Obsah a struktura článků, které se dotýkají netradičních, nových a okrajových proudů v lidské společnosti, jsou formulovány s ohledem na tradiční hodnoty,“ – uvádí se v prohlášení.

Ruská média TJournal citovala zástupce Wikimedia, kteří uvedli, že projekt nebyl v rámci komunity projednán. Zdroj TJournalu naznačil, že pokud se někdo z bývalých editorů Wikipedie podílí na projektu Universalis, je to pravděpodobně „někdo, kdo byl zablokován na dobu neurčitou“.

V červenci oznámil ruský úřad pro dohled nad médii Roskomnadzor zavedení „donucovacích opatření“ proti Wikimedia Foundation, to je nevládní organizaci, která vlastní Wikipedii. Podle požadavku agentury budou vyhledávače povinny upozorňovat uživatele, že Wikipedie porušuje ruské zákony.

„Na Wikipedii nadále zůstává řada zakázaných článků, včetně nepravdivých zpráv o průběhu speciální vojenské operace na Ukrajině,“ uvádí se v prohlášení agentury. Dá se očekávat, že Rusko bude tento web používat ke své propagandě.

Autor: Lukáš Drahozal

Zdroj: novayagazeta.eu

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.